לא נעים לי להגיד לא

By urizrihan · General · 5 min

פוסט על ריצוי ועל הדרך העדינה לעבור מכן אוטומטי לגבולות בריאים. קבלה עצמית. חקירת הפחד. והאומץ להגיד לא בלי לאבד את עצמנו.

הרגע הקטן שבו כן בורח לנו מהפה

זה קורה כמעט בלי שנשים לב. מישהו מבקש משהו. טובה קטנה. עוד שיחה. עוד יציאה. עוד ויתור. ובפנים הגוף כבר יודע את התשובה. לא מתאים לי. אבל בחוץ יוצא “כן”.

אחר כך מגיעה העייפות. לפעמים גם כעס קטן על עצמנו. למה שוב הסכמתי. למה לא אמרתי את מה שבאמת רציתי. למה כל כך קשה לי לשים גבול פשוט.

ריצוי הוא לא פגם באופי. הוא לא הוכחה לכך שמשהו אצלנו מקולקל. הרבה פעמים זו דרך שלמדנו כדי להרגיש אהובים. כדי לשמור על קשר. כדי לא לאכזב. כדי לא להרגיש שאנחנו יותר מדי.

והחדשות הטובות הן שאפשר לשנות את זה. לא ביום אחד ולא בכוח. אבל אפשר.

קודם כל להפסיק לריב עם עצמנו

הצעד הראשון בשינוי אמיתי הוא לא להכריז “ממחר אני אדם חדש”. הצעד הראשון הוא הרבה יותר שקט והרבה יותר אמיץ. להסתכל על המצב כמו שהוא.

כן. כרגע קשה לי להגיד לא. כן. אני נוטה לרצות. כן. לפעמים אני בוחרת באחרים לפני שאני בוחרת בעצמי. וזה כואב לראות את זה. אבל דווקא שם מתחיל השינוי.

יש כאן פרדוקס עדין ויפה. כדי להשתנות באמת צריך קודם לקבל. לא לקבל במובן של לוותר לעצמנו. אלא לקבל במובן של לראות את עצמנו בעיניים טובות. בלי להצליף. בלי להתבייש. בלי להפוך כל קושי לעוד סיבה לרדת על עצמנו.

כשאנחנו מקבלים את החלק הזה בנו בחמלה נוצרת בפנים קרקע חדשה. פחות התנגדות. פחות מלחמה. יותר מקום להבין מה קורה לנו באמת.

מה יושב מתחת לקושי להגיד לא

מאחורי ריצוי יש הרבה פעמים פחד פשוט מאוד. אם אגיד לא אולי יכעסו עליי. אולי יתרחקו. אולי יחשבו שאני לא נחמדה. אולי כבר לא יאהבו אותי.

וכאן נמצאת השאלה החשובה באמת. למה אני עדיין לא מרגישה מספיק בטוחה לדעת שאני אהובה גם כשאני לא מסכימה. למה הערך שלי מרגיש תלוי בתשובה שאני נותנת. למה אני צריכה לצאת מגדרי כדי להרגיש ראויה.

המטרה היא לא להפוך לאנשים קשים או אטומים. ממש לא. אפשר להגיד לא בצורה נעימה. אפשר לראות את הצד השני. אפשר להסביר. אפשר לבוא לקראת אדם שאנחנו אוהבים כשזה נכון לנו.

אבל אם בפנים ברור לנו שזה חוצה את הגבול שלנו אז מותר לעצור. מותר להגיד “זה לא מתאים לי”. מותר לבחור בעצמנו בלי להרגיש אשמה על עצם הבחירה.

מילת הקסם היא “לא”

יש משהו משחרר בהבנה הפשוטה הזו. זו זכות מלאה להגיד “לא”. לא מתוך זלזול. לא מתוך נקמנות. לא מתוך רצון לפגוע. פשוט מתוך כבוד לעצמנו.

ה“לא” הוא לא קיר. הוא דלת עם ידית. הוא אומר איפה אני מתחילה ואיפה אני נגמרת. הוא מאפשר קשרים בריאים יותר כי הוא מבוסס על אמת ולא על הצגה.

כשאנחנו אומרים כן מתוך פחד אנחנו אולי שומרים על שקט רגעי. אבל בפנים מצטברת תחושה של מחיקה. כשאנחנו אומרים לא בצורה מכבדת אנחנו אולי יוצרים רגע לא נוח. אבל אנחנו גם בונים אמון פנימי. אני יכולה לסמוך על עצמי.

ומה אם הצד השני כועס

כאן מגיע מבחן חשוב מאוד. אם אמרנו לא בצורה נעימה וברורה והצד השני מאוכזב זה אנושי. לא תמיד קל לקבל סירוב. אבל אם התגובה היא לחץ. כעס. האשמה. ניסיון לגרום לנו לחצות את הגבולות שלנו בכל זאת. כדאי לשים לב.

במיוחד בתחילת קשר. שם הרבה דברים עדיין נראים קטנים. אבל דווקא שם אפשר לראות דפוסים. האם האדם שמולי מסוגל לכבד גבול. האם הוא רואה אותי גם כשאני לא עושה בדיוק את מה שהוא רוצה. האם יש מקום לרצון שלי בתוך הקשר.

יש מי שיקראו לזה דגל אדום. ואפשר גם להגיד את זה בעדינות יותר. אם אדם כועס על כך שאני דואגת לעצמי ומכבדת את עצמי אז כנראה יש כאן משהו עמוק יותר שצריך לראות ולא לטאטא.

גבולות לא מציבים נגד מישהו

אחד הבלבולים הנפוצים הוא לחשוב שגבול הוא מתקפה. כאילו אם אמרתי לא אז אני פוגעת. אבל גבולות בריאים לא נולדים משנאה. הם נולדים מאהבה עצמית.

גבול הוא קודם כל ההסכם שלי עם עצמי. מה נכון לי. מה לא נכון לי. איפה אני מוכנה להתגמש ואיפה אני כבר מוותרת על עצמי.

לאדם השני תמיד יש בחירה. הוא יכול לכבד ולהישאר. הוא יכול להתבאס ועדיין להבין. הוא יכול גם להתרחק. זו הבחירה שלו. אבל האחריות שלנו היא לא למחוק את עצמנו כדי לוודא שאף אחד לעולם לא ירגיש אי נוחות.

להתחיל בקטן ולאט

אם כל החיים התרגלנו לרצות, אז לא חייבים להתחיל מהשיחה הכי מפחידה בעולם. אפשר להתחיל במקומות קטנים. להגיד “היום לא מתאים לי”. לבקש זמן לחשוב. לא לענות מיד. לבדוק עם הגוף לפני שנותנים תשובה.

לפעמים משפט פשוט עוזר מאוד. אני צריכה רגע לבדוק עם עצמי. או אשמח לעזור, אבל הפעם זה לא מסתדר לי. או אני מבינה שזה חשוב לך, אבל זה לא נכון לי כרגע.

בכל פעם כזו נבנית עוד שכבה של ביטחון. לא ביטחון שאף אחד לא יכעס לעולם. אלא ביטחון עמוק יותר. שגם אם מישהו לא מרוצה אני עדיין בסדר. עדיין אהובה. עדיין ראויה.

בסוף זה חוזר לשאלה אחת

ריצוי מבקש מאיתנו לבחור באהבה מבחוץ על חשבון נאמנות לעצמנו. אבל קשרים טובים לא דורשים שניעלם כדי שיאהבו אותנו. הם מאפשרים לנו להיות שם באמת.

השינוי מתחיל בקבלה. ממשיך בסקרנות עדינה לגבי הפחדים שלנו. ומתחזק בכל פעם שאנחנו מעיזים להגיד לא כשזה מה שנכון לנו.

לא תמיד זה יהיה קל. לפעמים זה אפילו ירגיש לא טבעי. אבל עם הזמן משהו בפנים לומד. מותר לי להיות אני. מותר לי לרצות. מותר לי לא לרצות. ומותר לי להגיד את זה בקול.